سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشست « نقش وبلاگ در توسعه دین »

سه شنبه 85 تیر 20 ساعت 12:38 عصر

 

نشست « نقش وبلاگ در توسعه دین » با حضور کارشناسان حوزه فرهنگ و ارتباطات برگزار شد

نشست « نقش وبلاگ در توسعه ی دین » ، دیروز با حضور جمعی از صاحب نظران و دست اندرکاران عرصه ی ارتباطات و آی تی ، توسط دفتر توسعه ی وبلاگ دینی و با همکاری باشگاه وبلاگ نویسان تهران ، در محل این باشگاه برگزار شد .

در ابتدای جلسه ، زهرا رضایی ، مدیر باشگاه تازه تأسیس وبلاگ نویسان تهران به ذکر اهداف و وظایف این باشگاه پرداخت . وی عمده ترین فعالیت های این باشگاه را ، آموزش و تشویق شهروندان به وبلاگ نویسی ، حمایت از پایان نامه های مرتبط با وبلاگ ، تشکیل کانون های وبلاگ نویسان و تولید و عرضه ی محتوا برای نویسندگان وبلاگی ، عنوان کرد .

سپس ، حجة الاسلام احمد نجمی ، در توضیحاتی راجع به ضرورت شکل گیری دفتر توسعه ی وبلاگ های دینی گفت : عده ای از محصلان حوزه ی علمیه ی قم که با تأثیر شگفت آور وبلاگ در بیان و جلب نظرات ، آشنا شده بودند با توجه به این که فعالیت دینی ، باید با شناخت فعالان ، از عرصه ی دین همراه باشد ، به فکر تأسیس این دفتر افتادند  و پس از طی آموزش های فنی و محتوایی ، این نهاد ، از سال گدشته ، رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است .

در ادامه ی این جلسه ، محمد صادق افراسیابی روزنامه نگار و پژوهشگر در حوزه وبلاگ ، به دسته بندی موضوعی این مقوله پرداخت و وبلاگ ها را به پنج دسته ی اطلاع رسانی ، سرگرم کننده ، آموزشی ، تجاری و همچنین وبلاگ های تبلیغی تقسیم بندی کرد .

افراسیابی ، گفت : دسته ی پنجم ، یعنی وبلاگ های تبلیغی ، که موضوع بحث امروز ما است در واقع به وبلاگ هایی اطلاق می شود که در حوزه  دینی یا سیاسی به تبلیغ عقاید و نظرات خود یا گرو های حامی خود می پردازند .

وی با توجه به متفاوت بودن برداشت ها از وبلاگ دینی ، بر لزوم ارایه ی تعریفی صریح و مشخص از این نوع وبلاگ ، تأکید کرد .

عبدالرحیم سعیدی راد ، اولین تعریف را از وبلاگ نویسی دینی با این عبارت که ، وبلاگ یک صفحه ی شخصی است آغاز کرد و گفت : اگر فردی در این صفحه ی شخصی ، دغدغه های دینی داشته باشد ، طبیعتاً ، آین موضوع  به طور آشکار یا ضمنی ، در نوشته هایش بروز خواهد یافت و چنین وبلاگ هایی را حتی اگر مستقیماً به مقوله ی دین نپردازند می توان وبلاگ دینی نامید .

آرش شفاعی ، روزنامه نگار و نویسنده نیز ، در تکمیل نظرات سعیدی راد با توجه به این که وبلاگ ، یک رسانه است گفت : ما در هر رسانه ای ، به دو شیوه ی ضربه ای با اثرات کوتاه مدت و نرم و غیر مستقیم  اغلب با اثر عمیق تر در انعکاس اخبار و عقاید مواجه ایم . وی ادامه داد : با توجه به بعد هنری و نقش خلاقیت در وبلاگ نویسی ، کسی می تواند در این حوزه ، موفق شود که نگاه سخت و مستقیم نداشته باشد زیرا پرداخت غیر مستقیم ، مستلزم دیدی هنرمندانه است . یعنی شخص باید بتواند بر اساس ظرفیت تولید فرهنگی خود به بیان دغدغه های دینی بپردازد . در نهایت ، هر دو گروه این وبلاگ ها ، در شمار وبلاگ های دینی قرار می گیرند .

حجة الاسلام و المسلمین حمید حسینی ، رئیس دانشکده ی مجازی علوم حدیث و مشاور آی تی سازمان ملی جوانان نیز ، در تعریفی از وبلاگ نویسی دینی گفت : اگر امور منتسب به دین به معنای منطبق بر دین باشد ، وبلاگ های علمی و سرگرمی هم که از مبانی دینی تخطی نکنند ،  وبلاگ های دینی هستند ، اما اگر وبلاگ ، در راستای اهداف و رسالت های دینی تعریف شود ، علی رغم این که لزومی بر مستقیم و چکشی بودن محتوای آن نیست اما در ظاهر باید مشخص باشد که وبلاگ ، یک هدف دینی دارد.

رئیس دانشکده ی مجازی علوم حدیث ، با اعلام این که ، ما در وبلاگ نویسی دینی ، همان اندازه که نیاز به محتوای غیر مستقیم و جذاب داریم ، به کارهای جدی و مستقیم نیز باید بپردازیم گفت : در حال حاضر ، وبلاگ بهترین عرصه ی غیر رسمی برای این قبیل فعالیت هاست اما ظرفیت های فنآوری اطلاعات در راستای این اهداف ، به وبلاگ محدود نمی شود .

مدیر باشگاه وبلاگ نویسان تهران نیز در خصوص تعریف وبلاگ نویسی دینی گفت : یکی از دلایلی که ما تعریف های متفاوتی از این پدیده ، داریم به  برداشت های مختلف و تضارب آرا در دین برمی گردد ، اما اگر بتوانیم دین را مثلاً با اخلاقیات هماهنگ کنیم ، هر وبلاگی که مسایل اخلاقی را رعایت کرده باشد یک وبلاگ دینی است .  

حجة الاسلام  نجمی نیز ، طبق تعریف دفتر وبلاگ های دینی ، هر وبلاگی را که به نوعی ، مفاهیم و پیام های اخلاقی و دینی را به مخاطب ارایه کند یک وبلاگ دینی دانست .

افراسیابی در ادامه ی صحبت نجمی اظهار داشت : در یک وبلاگ دینی ، علی رغم این تعاریف ،به هر حال باید رنگ و نماد دینی هم مشهود باشد و نمی توان هر وبلاگی را که از محدوده های اخلاقی خارج نشده است یک وبلاگ دینی نامید .

وی برخی تعاریف باز ارائه شده در جلسه را ناشی از برخی آفاتی دانست که وبلاگ نویسان مذهبی بدان دچار شده اند ، و ما می خواهیم با ارائه اینگونه تعاریف در حقیقت اشتباهات وبلاگ نویسان دینی را جبران کنیم.

افراسیابی زبان و لحن غیر مناسب و همراه با تعصب و احساسات را ، یکی از زمینه های آسیب شناسی وبلاگ های دینی عنوان کرد و دلیل آن را هم فهم ناقص و یا نادرست کسانی از دین دانست که می خواهند به تبلیغ دین بپردازند اما سیره ی ائمه ی اطهار را که رابطه ی مناسب با مخاطب است در خود پرورش نداده اند .

همچنین ، معصومه شهبندی ، دانشجوی ارتباطات دانشگاه تهران لزوم وبلاگ نویسی دینی را در صورتی دانست که دین تبدیل به دغدغه ی شخصی فرد شده باشد و ناخودآگاه ، از ذهن او تراوش کرده باشد نه این که به خاطر حمایت عده ای ، به این مبحث پرداخته باشد . شهبندی در خصوص آسیب شناسی وبلاگ های دینی نیز ، رعایت نکردن ایجاز  را در این نوشته ها ، یکی از علل اصلی موفق نبودن آن در برقراری ارتباط با خواننده،  عنوان کرد .

در ادامه ی گفتگو راجع به آسیب شناسی وبلاگ های دینی ، آرش شفاعی ، گفت : گاهی پیام نادرست یا پیامی ضعیف که نتواند مقصود خود را به مخاطب منتقل کند ، به جای برداشتن شبهات دینی ، به این شبه ها دامن می زند . در این حالت گرم کردن این تنور ممکن است به ضرر مخاطب و مبلغین مذهبی تمام شود .

سعیدی راد یکی دیگر از آسیب های این نوع نوشته ها را در وبلاگ ها ، مشخص نبودن هدف دانست و گفت : باید دید یک وبلاگ خود را مأمور تبلیغ دین می داند یا صرفاً ، به دلیل دغدغه های شخصی به دین پرداخته است .

سپس نجمی ، معاون دفتر توسعه ی وبلاگ های دینی ، درباره ی تعریف شفاعی از وبلاگ های دینی گفت : ما در بسیاری از موارد ، در وبلاگ های تخصصی دینی و برای مخاطب خاص ، می نویسیم و در این صورت نمی توان و لزومی ندارد که مباحث ، به شکل غیر مستقیم بیان شود .

اما شفاعی با مخالفت با نظر نجمی گفت : از آن جا که وبلاگ یک رسانه است و رسانه ی بی مخاطب ، تک گویی در خلا است ، و همچنین از این لحاظ که  باید تمایزی بین یک کتاب تخصصی یا تحقیق دانشگاهی با یک دست نوشته ی اینترنتی باشد ، جذب مخاطب حتی به طور خاص ، مشروط بر این است که نویسنده ، بتواند از تمام امکانات فضای سایبر به درستی استفاده کند ، که این یک کار رسانه ای و مبتنی بر شیوه های رسانه ای است نه شیوه های جدی و تخصصی .

وی یکی از آسیب های وبلاگ نویسی دینی را ،  این مسئله دانست که در صورت حمایت نهاد ها و دولت ، نویسنده را از « خود » بودن جدا سازد و وارد دغدغه هایی مانند چگونه نوشتن برای مقبولیت بیشتر کند .

این روزنامه نگار ، یکی دیگر از این آفت ها را ، توانایی نداشتن در استفاده از موضوع های جذاب و بحث بر انگیز دینی ، عنوان کرد .

سعیدی راد نیز ، اضافه کرد : اگر وبلاگ را یک پازل در نظر بگیریم ، یقیناً یکی از قطعه های اصلی آن ، همین مستقیم گویی است ، اما از آن جا که وبلاگ ، معرف هویت و شخصیت افراد است سیوه ی بیان مطالب در آن نیز ، باید به فراخور آن شخص ، متفاوت باشد تا تأثیر مطلوب را بر مخاطبش بگذارد .

وی یکی دیگر از آسیب های جدی وبلاگ نویسی دینی را از یک سو ضعیف بودن نویسندگان آن ها در برقراری ارتباط و تعامل دوستانه با مخاطب و از طرف دیگر ، استمرار نداشتن وبلاگ نویسی منظم آنان ، عنوان کرد که باعث می شوند به مرور مخاطب خود را از دست بدهد .

حجة الاسلام حسینی نیز در این خصوص گفت : یکی از آسیب های اصلی تبلیغ دینی چه در وبلاگ ها و چه خارج از آن ، طولانی و خسته کننده شدن مباحث تخصصی برای مخاطب عام است ، هر چند باید به این مطلب هم توجه کرد که جذب مخاطب به قیمت عوام زدگی و برخورد های احساسی و سطحی نگری در بیان نظرات دینی نباشد .

وی یکی از کارهایی را که می تواند از آفت های وبلاگ نویسی دینی بکاهد ، بیان غیر مستقیم مباحث دینی البته نه در حوزه های تخصصی بلکه در امور ترویجی و تبلیغی دین دانست .

محمد صادق افراسیابی نیز ، نگاه فنی داشتن به اینترنت را به طور کلی از آفت های جدی وبلاگ نویسی برشمرد و گفت : ما در فضای مجازی ، هنوز  نتوانسته ایم برای یک گفتمان ساده ، فرهنگ سازی کنیم .

و در پایان ، زهرا رضایی به این نکته اشاره کرد که سازمان های اسلامی و دولتی نیز بهتر  است به جای دخالت در جریاان های اینترنتی ، تنها محتوا را تولید کنند و در اختیار طلاب علاقه مند قرار دهند تا ضمن حمایت از آن ها در ادامه ی وبلاگ نویسی دینی ، مستقیماً وارد این حیطه نشوند .

 

گزارش تصویری نشست از ایکنا

 


نوشته شده توسط : دفتر توسعه وبلاگ دینی

نظرات دیگران [ نظر]


میزگرد «نقش وبلاگ در توسعه‌ی دین»

شنبه 85 تیر 17 ساعت 7:1 عصر

 

از سوی دفتر توسعه‌ی وبلاگ دینی؛
میزگرد «نقش وبلاگ در توسعه‌ی دین» برگزار می‌شود

میزگرد «نقش وبلاگ در توسعه‌ی دین» از سوی دفتر توسعه‌ی وبلاگ‌ دینی برگزار می‌شود.

به گزارش واحد ارتباطات دفتر توسعه وبلاگ دینی این نشست در راستای ترویج فرهنگ وبلاگ‌نویسی دینی می باشد .

این میزگرد با حضور سید حمید حسینی، رییس دانشکده‌ی مجازی حدیث، عبدالرحیم سعیدی‌راد، شاعر و منتقد ادبی، آرش شفاعی روزنامه‌نگار، حجت‌الاسلام نجمی معاون ارتباطات دفتر توسعه‌ی وبلاگ دینی و محمد صادق افراسیابی مشاور پژوهشی این دفتر، روز دوشنبه‌ی جاری برگزار می‌شود.


نوشته شده توسط : دفتر توسعه وبلاگ دینی

نظرات دیگران [ نظر]


<      1   2   3   4